یادداشت روز| تنظیم سند خودرو نیازمند همفکری در کارگروه ویژه - کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
یادداشت روز| تنظیم سند خودرو نیازمند همفکری در کارگروه ویژه

پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران | محمدکاظم فرقانی| مدتی است بحث ثبت سند خودرو در دفتر اسناد رسمی یا کفایت تنظیم پلاک در مرکز تعویض پلاک و دریافت کارت و سند سبز جدید خودرو مطرح است که با واکنش های بسیاری در دفاع یا انتقاد رو به رو شده است. فارغ از مباحث قانونی وحقوقی، باید بررسی شود که منافع مردم در کجاست و کدامیک بهتر است. نکته مهمی که از همان ابتدا باید وشن شود، این است که وضعیت فعلی تعویض پلاک و تنظیم سند آن در مراکز تعویض پلاک به هیچ وجه قابل دفاع نیست، زیرا تعدد مراکز تعویض پلاک بسیار محدود است که همین امر باعث سرگردانی مردم می شود.

در این شرایط آنچه می تواند به آشفته بازار کنونی سروسامان بدهد وبرای آن دلایل روشنی داریم، عنوان هر خودرو یک پلاک از تولید تا اسقاط و در یک مرجع است.

نگاه همه جانبه به این موضوع حکم می کند که محاسن طرح فعلی در کنار معایب آن بررسی شود. بی شک شخصی بودن پلاک، ثبت وضبط تخلفات به نام شخص، بررسی مشکلات احتمالی ناشی ازسرقت و مسائل امنیتی از محاسن تعویض پلاک است. اما معایب این طرح دردسترس نبودن مراکز تعویض پلاک، لزوم پیمایش هزاران کیلومتر برای میلیونها خودرویی است که قصد تعویض پلاک دارند که باعث اسراف در مصرف سوخت، تصادفات احتمالی منجر به فوت وجرح، آلودگی صوتی و هوا می شود.

همچنین نبود بایگانی مناسب، معطلی و هدر رفت وقت مردم به دلیل کمبود مراکز تعویض پلاک، اسراف در استفاده از منابع طبیعی ومعدنی هنگام ساخت پلاک و انهدام آنها و بدتر از همه تحمیل هزینه های گزاف به مردم ولو به شکل قانونی است. این در حالی است که خریدار خودرو می تواند با طی مسافتی کوتاه، در نزدیکترین محل به تنظیم سند در دفترخانه بپردازد.

نکته ای که همواره مورد نقد قرار می گیرد، نگاه یک جانبه بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب است. به همین دلیل بهترین راهکار، تشکیل کارگروهی بی‌طرف و متخصص با کارکرد علمی و آماری است تا کارشناسانی نخبه در آن کار گروه بی‌طرفانه و با لحاظ اصل منافع مردم، ظرفیت های دفاتر اسناد رسمی و مراکز تعویض پلاک را بررسی کنند و میزان تخصص، در دسترس بودن، شرایط و نحوه پاسخگویی هرکدام، میزان اتلاف وقت مردم با فرض یکسان سازی هزینه ها در هردو مرکز دفاتر وتعویض پلاک مورد بررسی دقیق قرارگیرد.

از دیگر مواردی که می تواند مورد بررسی قرار گیرد استفاده از سامانه جامع خودرو با فرض ارتباط برخط دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی هنگام انتقال خودرو با هدف رفع نگرانی های نیروی انتظامی است که برای این مهم می توان در قالب ارایه آموزش های لازم به یکی از کارمندان یا دفتریاران، اصالت فیزیکی خودرو، توجه به ماهیت ذاتی سند انتقال و ماموریت های اصلی و ذاتی هردو نهاد ثبت و نیروی انتظامی و سایر معیارها را مورد بررسی قرار داد تا تکلیف سند خودرو بطور کامل بنفع مردم روشن شود.

تجارت

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false