سردفتری شغل حاکمیتی است| قانون جدید به جامعه سردفتران ضربه می زند - کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
سردفتری شغل حاکمیتی است| قانون جدید به جامعه سردفتران ضربه می زند

محمدرضا غلام پور در مورد ماده ۴ طرح تسهیل کسب و کار گفت: قانون گذار در سال ۱۳۵۴ با وضع ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی برای جذب سردفتران اسناد رسمی به مولفه هایی از جمله جمعیت و آمار معاملات توجه نموده بود، به گونه ای که اگر جمعیت منطقه ای زیر پانزده هزار نفر باشد تنها فعالیت یک دفتر را مجاز می دانست و در شهرها برای حداکثر ۲۰ هزار نفر با توجه به آمار و درآمد حاصل از حق الثبت معاملات یک دفترخانه قرار می داد.

وی گفت: بی گمان فعالیت دفترخانه اسناد رسمی ارتباط عمیق و تنگاتنگ با دوشاخصه تعداد افراد و میزان معاملات دارد. اگر میزان معاملات از حجم بالایی برخوردار نباشد فعالیت دفاتر تحت تاثیر رکود قرار گرفته و بالعکس با افزایش حجم معاملات اسناد بیشتری در یک دفتر تنظیم می شود.

سردفتر ۳۹ مشهد افزود: سردفتری اسناد رسمی در زمره مشاغل حاکمیتی بوده و تلقی آن به عنوان کسب و کار معنایی ندارد برای همین برگزاری آزمون سردفتری به صورت سالانه و بدون ظرفیت عملا امکان پذیر نیست و پذیرش این امر موجب بیکاری سردفتران قبلی و تولید شغلی کاذب برای سردفتران جدید خواهد شد.

وی بیان کرد: با افزایش بی حد و مرز دفاتر اسناد رسمی، معیشت سردفتران و دفتریاران و کارکنان دفاتر با مشکل جدی مواجه خواهد شد و فشار زیادی به صندوق بیمه تامین اجتماعی وارد خواهد شد و افزایش نامحدود دفاتر بار مالی برای دولت دارد چرا که برای نظارت بر دفاتر ناچار به افزایش تعداد بازرس، کارشناس و… است.

وی گفت: برای ایجاد شغل می توانستند ابتکار بهتری داشته باشند از جمله جذب وکیل امور معاملات و تدوین قرارداد و کارشناسان مشاور در معیت دلالان املاک که در آیین نامه مصوب قوه قضائیه هم مطرح شده اما اجرایی نشده است.

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false