توجه به قسمت دوم ماده ۲۹ هر ابهامی را برطرف می کند - کانون سردفتران و دفتریاران استان سمنان
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

false
false
true
توجه به قسمت دوم ماده ۲۹ هر ابهامی را برطرف می کند

عمران شعبان پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران در مورد تفسیر ماده ۲۹ و حاشیه های حقوقی آن گفت: ماده ۲۹ نیازی به تفسیر ندارد.در قسمت دوم ‌این ماده مرجع نقل و انتقال خودرو را مشخص کرده و می گوید: «دارندگان وسیله نقلیه مکلف اند قبل از هر گونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی،ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی برای تعویض پلاک و بررسی اصالت وسیله نقلیه مراجعه بکنند.»

وی افزود: با توجه به قسمت دوم این ماده که دفاتر اسناد رسمی را ذکر کرده، جای هیچگونه ابهامی را باقی نمی گذارد و نیازی به تفسیر در مجلس هم ندارد زیرا این ماده صراحت لازم را دارد.

شعبان پور در مورد صلاحیت راهور ناجار گفت: در ماده ۲۹ صلاحیت راهور ناجا مشخص شده، زیرا ذکر کرده که دارندگان وسایل نقلیه باید برای تعویض پلاک و اصالت وسیله نقلیه مراجعه کنند نه اینکه سند را هم تنظیم کنند زیرا اصلا صلاحیت نقل و انتقال خودرو را ندارند.

سردفتر اسناد رسمی ۵۶ سنندج بر اساس ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی تاکید کرد: بر اساس این ماده سند رسمی باید توسط مامور رسمی در حدود صلاحیت اش و طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد و این ماده هیچگونه صلاحیتی برای راهنمایی و رانندگی برای نقل و انتقال خودرو تعیین نکرده است.

وی در مورد برگ سبز خودرو گفت: برگ سبز حتی اگر سند رسمی هم باشد، سند مالکیت خودرو نمی تواند باشد. یعنی خریدار باید همیشه نگران این باشد که خودرو معارض داشته باشد.در بحث مالکیت هم، اگر خودرو معارض داشته باشد خریدار نمی تواند با برگ سبز مالکیت خود را ثابت کند.

این حقوقدان به خریداران خودرو توصیه کرد: علی رغم تبلیغات منفی از سوی صداوسیما و سایر مراجع، به موقع نسبت به ثبت سند نقل و انتقال خودرو اقدام کنند. زیرا هزینه های نقل و انتقال خودرو سال به سال افزایش پیدا می کند و در صورت به تعویق انداختن این مهم، مجبور به پرداخت بر اساس تعرفه روز می شوند.

شعبانپور تاکید کرد: ثبت سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی برای برقراری نظم عمومی از طرف قانون گذار الزامی شده و به مصلحت مردم است که برای نقل و انتقال خودرو به دفاتر مراجعه بکنند.

به اشتراک بگذارید...

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false